august 27, 2015

En webside er så mye, mye mer enn noen koder på nett. Mye mer enn et visittkort. Mer enn en plakat klistret opp på en oppslagstavle. Den er deg, på nett, slik du ønsker å fremstå, for dem du ønsker å komme i kontakt med.

Det er lett å glemme.

Hva er #1 du vil at folk som kommer inn på siden din skal oppfatte?

Når du har det klart for deg så vil du enklere kunne tilpasse layout og design for å imøtekomme akkurat det.

Men det er ikke alt.

Vi vil ha – ikke gi

Vi er flyktige. Mindre lojale. Vi klikker oss rundt på jakt etter noe som fanger vår interesse. ”What’s in it for me?” Vi vil gjerne ha, mer enn å gi. Hva kan du gi meg?

Og vi vil ha det fort. Ikke la meg lete. Ikke la meg lure. Jeg har ikke tid (eller vil ikke ta meg tid). Bare gir meg det, nå!

Finn ut hva som kan trigge en handling hos besøkende på siden din, og sørg for å skape den handlingen kjapt! Share on X

Det er mildt sagt frustrerende og ikke minst demotiverende å ha en nettside du selv tenke var fin, men så skjer det ingen ting. Det er lite aktivitet. Få som tar kontakt.

Her er de 7 vanligste årsakene til at det blir lite aktivitet på siden din.

Og bli ikke fortvilet; å ha en nettside er en kontinuerlig jobb i å justere for å enda bedre nå ut til dine potensielle kunder.

Feil #1: Websiden din er overfyldt!

Du har få sek på deg til å få noens oppmerksomhet fra de kommer inn på siden din. Er siden din overfylt og rotete så vil de fort klikke seg ut igjen.
• Er det for mye tekst på forsiden?
Med tanke på søkemotoroptimalisering (LINK WP BLOGG)så er det lurt å ha tekst på forsiden men for mye kan lett oppleves som tungt og rotete for den som kommer inn. Ha fokus på å skape oppmerksomhet rettet mot det du vil oppnå. Lengre tekster kan du flytte til undersider.

• Bruker du slides på forsiden?
Slides kan være fine å se på men vær bevisst på at de både kan stjele kapasitet fra siden og gjøre det forvirrende for den som kommer inn – for hvor skal blikket festes? En slider er i bevegelse. Da kan det være vanskelig å fange opp budskapet.

• Bruker du en sidebar på forsiden?
Det er veldig vanlig å ha sidebar også på forsiden med link til Sosiale Medier som Facebook og Instagram, blogglinker og lignende, men med en sidebar så gir du leseren veldig mange muligheter til å klikke, og ditt primær-mål kan lett forsvinne. Ønsker du at de skal like FB siden din eller se Instagram bildene dine eller vil du ha de til å kontakte deg for en avtale? Et tydelig mål gir deg større klarhet i hvordan du kan rydde opp på siden din.

Feil #2 For mange menypunkter

Det er lett å tror at vi må gi leseren vår ALL informasjon. Og menylinjen kan bli lang både horisontalt og vertikalt.
Sannheten er at det kan skape forvirring og virke overveldende. Gir du leseren for mange valgmuligheter så blir det vanskeligere å velge.
Samle info og presenter kun det viktigste i menyen. Evt kan du ha flere sider som linkes fra andre sider, uten at de må ligge i menyen.

Svømming
Eksempel på en side med få menypunkter. Det gir ryddighet.

Feil # 3 Ingen klar oppfordring til handling på hver side

Vi mennesker er rare – vi vil helst at ingen skal fortelle oss hva vi skal gjøre, samtidig som det er akkurat det vi trenger, og først da vi gjør noe;) Din jobb er å guide leseren gjennom siden din, fra ett sted til det neste. Oppfordre til en handling, være seg å skrive seg inn med navn og e-post, klikk seg inn på en ny side, bestille en time hos deg eller dele noe.

Feil #4 For mye informasjon om tjenestene dine

Hva er nok tekst? Jeg får ofte det spørsmålet når jeg setter opp nettsider. Hva er nok tekst på en side?
Et godt utgangspunkt kan være deg selv; Hva liker du?

Ha fokus på din idealkunde istedenfor deg selv når du skriver. Inkluder gjerne din egen historie men kun i små doser. Vi er alle mest opptatte av oss selv;) Derfor er det lett å skrive side opp og side ned om alt vi har opplevd og kan, mens den som leser helst bare vil vite hva han eller hun kan få av deg – resultatet.

Feil #5 Ikke noe gratis

Du vet den følelsen når du har lagt inn navn og e-post adresse hos noen og så får du noe av super-verdi tilbake, helt gratis! DA har du virkelig lyst til å følge vedkommende videre.
Og motsatt… du legger inn navn og e-post og får kun en kort mail i retur. Ingen verdi. Så istedenfor å ha en optinboks med tittelen ”Få våre nyhetsbrev”, tilby noe leseren kan ha bruk for. Det kan være en pdf, en video, en tekst, en lydfil.

Feil #6 En ”usynlig” optin

Dette med optinbokser er en balansegang. På noen sider kan det bli ”too much” (det popper opp over alt;) )mens på de fleste sider er optinboksen nesten usynlig.

Her endres bruken hele tiden. Det beste du da kan gjøre er å teste dine egne optinbokser. Thrive Leads  har et slikt system der du både kan teste ulike bokse opp mot hverandre for å kunne se hvem som genererer flest nye på lista. Og du ser hele tiden hva slags resultat hver boks gir (hvor mange unike visninger og hvor mange % av disse som faktisk har optet inn).

optin
Eksempel på en pop-up optinboks

 

Pop ups eller slide-inn er det som er mest i vinden for tiden. Dette er bokser som poper opp mitt på skjermen i det du kommer inn på en side, underveis eller i det du skal klikke deg ut. Eller det kommer en boks inn fra siden som blir liggende i et hjørne.
Det er litt ulike analyser og meninger om hva som funker best, så det beste du kan gjøre er å selv teste ulike varianter på egen side.

Feil #7 Farger og bilder sier ikke hvem du er

Noen ganger ser jeg en forside med et eller flere bilder som fanger blikket mitt. Det kan være natur, arkitektur eller et portrett. Det kan være farger eller sort/hvitt. Det kan dekke hele siden eller kun en del. Det er ikke bildet alene som tar oppmerksomheten min – det er bildet satt i sammenheng med sidens budskap.

Bilder sier virkelig mer enn tusen ord så velg bilder med omhu. Bildene skal på best mulig måte uttrykker det du ønsker å formidle; profesjonalitet, lekenhet, dybde, seriøsitet, kreativitet, varme, kunnskap…

Det samme gjelder farger. Selv om du jobber innenfor det spirituelle så er det ikke sikkert lilla farger er det som tjener deg best. Og jobber du som regnskapsfører er det ikke gitt at siden må være blå og grå. Spørsmålet er; HVA vil du formidle med siden og til hvem.

Forberedelse & Beslutning

 

Er du klar for å gjøre noen endringer på egen nettside?

Her er mine beste tips.

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}