mai 19, 2015

Onlinekurs – For øyeblikket er det noe av det mest spennende og nervepirrende jeg driver med.

Ja ikke mitt eget kurs (for det er foreløbig kun på idé-stadiet, men det kommer…). Kunders kurs. Dvs, ikke selve kurset. Når det først er i gang så er jeg ferdig med min del av jobben. Men salgsperioden!

Effektivisering

Å sette av en hel helg, eller lenger, til kursing, innebærer gjerne både reise og overnatting. Det er ikke alltid like lett å få til. Og kan bli kostbart. Da er løsningen med onlinekurs perfekt. Både for kursdeltager og kursholder.

Akkuart nå jobber jeg med optin- og salgssiden til AltErMulig Coaching. Det er en herlig kombinasjon av “hva er siste nytt” på plugin-fronten (min favoritt; Thrive Lead!) for å lage optin bokser i ulike varianter. F.eks. statiske bokser, bokser som kommer “flyende” inn fra siden, bokser som dukker opp i det du skal forlate siden. Landingsside, denne gangen både for listebygging og salgssiden. Facebook annonsering og utsendelse av e-post til listen.

Alt er mulig

Hvordan selge

De fleste som poster på facebook er ute etter én ting; like-klikk, delinger og eventuelt kommentarer. Men når du går fra å “bare” dele generelt til å skulle selge noe, skjer det et skifte. De samme som LIKER postene din er ikke nødvendigvis de samme som vil kjøpe kurset ditt.
Noen er aktive på sosial medier; dele, like, kommentere. Andre er mer restriktive i hva de deler videre og kommenterer aldri. Det betyr ikke at de ikke leser, eller liker. De sier det bare ikke høyt…

Kjenn ditt publikum

Målgruppe, drømmekunde, idealkunde. Hva enn du velger å kalle det; vit hvem det er du ønsker å nå med promoteringen av ditt kurs. Hvem er kurset for?
Jo mer du vet, jo bedre.

Og hvordan finner du det ut? – Spør!

Jeg antar at du allerede har en eksisterende business som du nå skal ut med på nett. Spør et knippe av dine favorittkunder. Mennesker du tror ville passe til å ta ditt kurs og som du virkelig ønsker å ha med på kurset. Be de om å teste ut tekster, annonser, blogger og gi sin ærlige tilbakemelding.

Onlinekurs = masse penger!

Mange har hørt om mennesker som gjør STORE summer på onlinekurs. Derfor er det også mange som tror at bare de får opp et kurs så vil de selv tjene stort… Jeg har hørt mennesker fable om kurs, uten egentlig å ha noe konkret å selge… Norge er lite. Suksess kommer ikke av å bare ha et kurs. Suksessen kan først komme når folk faktisk er fornøyd med kurset. Og for at det skal skje må innholdet være bra. Det ligger en stor jobb bak det å ha et solid kurs, også på nett.

Men om du har et bra konsept – godt innhold, er det da “bare” å slenge opp en salgsside og forvente masse penger inn?

STOPP!

Det er ingen forskjell på onlinebusiness og annen business! Suksess handler konkrete mål, hardt arbeid og villighet til å ta risiko. Villighet til å feile, for så å reise seg igjen. Villighet til å gå lenger, jobbe hardere, prøve mer og ikke gi opp!

Alle kan starte en business men kun et fåtall vil virkelig lykkes. Selv om begrepet “å lykkes” selvsagt har mange ulike perspektiv;).

Ta med deg følgende”råd”; anse ditt første kurs som en test. En test som kan floppe helt eller bli en SUKSESS! Jeg bruker ordet test fordi det er gjennom din første promotering at du få innsikt og kunnskap som er helt ny, og verdifull. Og det er bassert på den erfaringen du kan bygge ditt onlinekurs videre – ikke bare selve kurset, men salgsprosessen.

Men når det er sagt

Hopp i det! Har du en business der du i dag gir råd og veileder andre i en eller annen form er det stor sannsynlighet for at du kan overføre kunnskapen din og veilede enda flere via kurs eller medlemssider på nett.

Har du nå seriøse tanker om å sette igang? Les denne artikkelen om hvordan sette opp onlinekurs.

Og du: Lykke til! Det er nervepirrende å sette opp (les: selge) onlinekurs men det er GØY! Og vel verd å prøve.

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}