august 24, 2015

”Jeg forsøker å blogge og legge ut noe nytt med jevne mellomrom. Poste på Facebook. Det har gått sånn passe. Det kommer noen Likes. Kanskje en kommentar eller to, men det skjer liksom ikke noe mer.
Hva gjør jeg egentlig galt? ”

å blogge

Det er ikke sikkert du gjør noe ”galt” men det er helt sikkert noe du kan gjøre for å skape mer.

  1. Skriv om noe du selv brenner for. Det er enkleste vei til en god blogg. Når vi skriver om noe vi selv liker så flyter ordene lettere. Og hele budskapet blir mer autentisk og ekte.
  2. Tenk oppbygging.
    a. Overskriften er det aller viktigste! Uten en god overskrift er det ingen som vil klikke seg inn for å lese.
    b. Innledningen er det som skal fenge nysgjerrigheten. Her gir du en smakebit av hva artikkelen skal omhandle.
    Selve innholdet er området for det konkrete – kanskje er det en historie du vil fortelle, kunnskap du vil formidle eller råd du vil gi.
    c. Avslutningen er det siste leserne vil lese. La de sitte igjen med en god følelse, være motivert, inspirert eller kanskje provosert. Bare så lenge du ikke slipper leseren. Hold vedkommende. Gi en oppfordring, dersom det er naturlig.
  3. Vit hva du ønsker med hver artikkel. Kanskje skriver du bare for å dele tanker. Kanskje skriver du for å få folk til å skrive seg på listen din. Eller ønsker du at folk skal dele det du skriver? Vil du ha i gang en diskusjon eller er det viktigere at de riktige menneskene bare får lest?
    Uansett hva det er, så vit hva du vil med hver og en artikkel du poster.
  4. Gjør en test på deg selv. Se på overskriften – ville du selv ha åpnet en link med denne overskriften? Se øverste del – får du selv lyst til å lese videre? Les igjennom – klarer du å holde din egen oppmerksomhet? Og avslutningsvis – hva sitter du selv igjen med?

Det visuelle – alt vi ser uten å lese

Det er ikke få artikler jeg har begynt på, for så å droppe ut halvveis. Ikke fordi teksten er så dårlig nødvendigvis, men fordi det visuelle forvirrer; for mange eller for få overskrifter i alle mulige fonter og størrelser.

For farger og fonter gir signaler, ubevisst. Hvem vil du oppleves som? Seriøs? Varm og imøtekommende? Kreativ? Profesjonell?

I WPskole-kurset Forberedelse & Beslutning har grafisk designer Lotte Thori Løvstad levert en Bonus som handler om akkurat det.

fonter

Samtidig er det lurt, både for leservennligheten og for å bli oppfattet av søkemotorene, å bruke overskrifter i teksten aktivt. Bare husk å bruke de korrekt:

  • Tittelen på artikkelen er en H1 (overskrift 1)
  • I selve teksten skal den første overskriften være en H2 (overskrift 2). Deretter kan du bruke en H3 og så H4 (dersom det er naturlig å bruke tre nivåer med overskrift). Poenget er å overskriftene må være i hierarkisk rekkefølge.

De magiske bildene

Bilder er det som skaper liv på bloggen din. Med bilder kan du underbygge teksten og skape en opplevelse. Om du tar bilder selv eller velger å kjøpe de på nett, så vær påpasselig at bildene er i riktig format for nettopp bruk på nett.
For litt siden fikk jeg en mail fra en kunde. Kapasiteten på siden var sprengt. Det viste seg at bildene i media biblioteket var årsaken; samtlige bilder var over 3000px i bredde (og dertil store i tyngde – Mb). Så fort de var nedskalert var det igjen mer enn nok plass på siden.
For hva skjer om du stadig laster opp store, tunge bilder på bloggen din? Nedlasting av siden din kan ta tid, og du får til slutt en mail om å måtte oppgradere webpakken din, helt unødig.

I kurset WP Mini vil du få kunnskap om bilder for bruk på en nettside og lære hvordan du selv, enkelt, kan skalere bilder i rett størrelse.

Søkemotoroptimalisering

Et hot ord for alle som har egen nettside. Søkemotoroptimalisering! Yes! Det vil vi ha! Men hvordan?

Noen av oss har trodd at det har vært om å gjøre å ha flest mulige stikkord til hvert blogginnlegg. Noen av oss har kanskje ikke brydd oss og tenkt at det sikkert holder med å poste på Facebook. Sannheten er at Google og andre søkemotorer stadig blir smartere. Det vi gjør på en nettside, på bloggen, skal være av verdi. Å bruke stikkord er en del av dette, med måte. Hvordan lærer du om på WP Mini.

Egne plugins som Yoast SEO er også med på å enkle søkemotoroptimaliseringen. Kjenner du målgruppen din. Vet du hvilke stikkord de bruker når de søker etter produkter eller tjenester som du tilbyr, så er du langt på vei til ¨få en side som treffer godt i søkemotorene. Og hvordan finner du riktige søkeord? Det viser vi deg i WP Mini.

En langsiktig affære

Har du allerede en nettside og du legger ut blogger nå og da så er du allerede veldig godt på vei, men du kan gjøre mer. Å ha en nettside som du selv skal administrere er en kontinuerlig affære. Du må pleie den. Holde den ved like. Oppdatere den. Justere underveis.
Om siden din ble satt opp for noen år siden så er det ikke sikkert den fungerer like optimalt i dag, men det skal som oftest små endringer til for å skape god effekt. Som å blogge med bruk av riktige overskrifter, stikkord og søkeord.

Et oppslagsverk

Og når du nå gå i gang med ditt neste blogginnlegg og står fast på dette med optimalisering og stikkord, bruk av bilder eller video så vit at det finnes et oppslagsverk: WP Mini. Og når du først har tilgang, så beholder du tilgangen så lenge du måtte ønske.

Lykke til med ditt neste blogginnlegg.

WP Mini

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}