april 18, 2016

Hva gjør at noen bedrifter og avdelinger har engasjement og gjennomføringsevne? Mens det hos andre er sirup og ingen gjør mer enn absolutt minst mulig?
Vi ble stående å drodle mens vi tok oppvasken i helgen (oppvaskmaskinen har tatt kvelden…).

entusiasme eller sirup?

Hva gjør at i noen jobber så har du lyst til å yte.

Du har lyst til å vise hva du kan. Det er alltid noen å måle seg opp mot (positivt) og det er alltid noe å sette seg inn i og nytt å lære.
Det motsatt er der du kjenner det er lett å ty til ”3-dageren” og bli hjemme. Der alt som kommer av kurs, nye rutiner eller andre innspill oppleves som støy og mas. Jobben er et sted du hever lønn. Punktum.

Vi satt igjen med ordet eierskap
Eierskap i opplevelsen av å eie situasjonen. Til en viss grad eie utfallet av egen innsats. Eierskap i form av å se at ens egen rolle – egen innsats – er en viktig brikke i helheten. At det du selv legger inn av tid, ideer og arbeid har en betydning for resultatet.

 

Kan det være at “vanskelig og krevende” er veien til trivsel?

Mannen min har sin erfaring med dette som fast ansatt over mange år i ulike avdelinger. Jeg har min erfaring fra arbeidet med webdesign og coaching. Opplevelsen var påfallende lik;
Når vi opplever at det vi gjør er viktig, selv om det er vanskelig og krevende, får vi eierskap til det vi gjør. Og eierskap gjør oss mer tilbøyelig til å yte mer for å gjennomføre. Kanskje gjør det også at vi trives bedre i og med den jobben vi gjør.

Overlot du de viktige beslutningene til andre?

Om du har en webside du en gang fikk satt opp men aldri selv har vært inne og redigert, så vil jeg anta at du ikke føler noe særlig eierskap til den siden. Skulle det være noe med den, må du uansett kontakte han eller hun som i sin tid gjorde jobben. Men siden du den gang den ble satt opp egentlig ikke helt visste hva du skulle be om og derfor overlot de fleste beslutninger til vedkommende, så har egentlig ingen ting skjedd med websiden siden. Den er bare der.

Har du selv vært aktiv i prosessen frem mot endelig resultat, vil jeg tro opplevelsen er en annen. Farger, fonter, bilder og innhold er vel gjennomtenkt. Du kjenner at sluttresultatet ER deg og presenterer deg og det du kan tilby på en måte som gjør deg stolt. Du har følt eierskap fra idé til endelig lansering.

Så hva når siden er lansert?
Samme sak. Jeg opplever at de som bruker nettsiden sin aktivt har et mye større eierskap til siden enn de som bare slipper den. Og jo mer du selv kan og lærer deg om websiden din – å kunne poste blogginnlegg, selv holder deg oppdatert, selv kunne laste opp nye bilder (i rett format), jo mer eierskapet vil du ha til siden.
Det er ikke sikkert du skal kunne alt, eller gjøre alt, men at du vet litt mer i dag enn du gjorde i går, også om nettsiden din. Oppleve at det du selv gjør er viktig for resultatet. At jo mer du kan, jo bedre vil du være i stand til å nå det du ønsker, via nettsiden din.

Du kan få satt opp en nettside, og så bare glemme den.

Eller du kan få satt opp en nettside eller sette den opp selv, og videreutvikle den derfra. Med listebygging via optinsider og gratis materiale, salgssider for produkter eller tjenester, utsendelse av nyhetsbrev og blogginnlegg. Det vil kanskje oppleves som krevede og vanskelig når det er nytt, men vil du, så får du det til! Og DEN følelsen overgår mye. Opplevelsen av eierskap er ett resultat.

Jeg vet jeg selv har vært i jobber der jeg overhode ikke har følt eierskap. Innsatsen ble deretter. Jeg ble aldri lenge i de jobbene;)
Driver du egen business så regner jeg med at du ikke ønsker å bare hoppe av men derimot få det til. At du ønsker å bygge opp noe du skal leve av i lang tid fremover. Trives med det du gjør. Da trengs eierskap.

Hva med deg? Har du eierskap til din egen nettside?

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}