april 29, 2016

Handler det om teksten du skriver? Bildene? Systemet du bruker?

Kule quotes? Lekkert design? Fonter? Fargene? Eller noe helt annet? Og hvordan i all verden finner du denne unikheten?

 

Jeg har på følelsen at jeg har sagt dette mange ganger før, og kommer garantert til å gjenta meg; alt som har med nett og nettsider endrer seg i rekordfart, hele tiden. Teknologi og mulighetene de gir justeres i takt med hvordan vi oppfatter det som presenteres. For en tid tilbake skulle «alle» ha en slider (bilder som glir over skjermen av seg selv) mens det nå nesten er ut og fy-fy. Så skulle alle ha «one-page» (der hele nettsiden presenteres på én side) men så viste det seg å ikke være så smart for søkemotoroptimaliseringen. Noen investerer i bilder tatt av dyre fotografer, mens andre ikke kan ta seg råd til det og ender opp med et lite passfoto nederst i et hjørne på nettsiden sin.
Er det ene bedre enn det andre for å få frem unikheten?

unikhet

Hvordan gjør du din nettside unik?

For det handler ikke teksten, bildene, systemet, kule quotes, designet, fontene, fargene – hver for deg! Det er helheten, om den oppleves som autentisk, som teller.

Tweet om du er enig;)

For det handler ikke teksten, bildene, systemet, kule quotes, designet, fontene, fargene - hver for deg! Det er helheten, om den oppleves som autentisk, som teller. Click To Tweet

1. Finn ut hva som er din unikhet.

Hva er spesielt med akkurat deg, både som person og det du leverer? Er du fargerik og sprudlende? Eller tilbaketrukket og tenkende? Er du kreativ eller vurderende? Er du knall god på å få folk til å åpne seg i samtaler eller brilliant til å legge fliser på bad. Hva er den ene tingen mennesker rundt deg til stadighet berømmer deg for?

Noter ned stikkord. Lag deg gjerne to lister; èn for de ordene andre har gitt deg. Egenskaper, væremåte, kunnskap som andre gjerne trekker frem når de skal gi deg ros. Og én liste med egenskaper som du kanskje ikke mestrer like godt, akkurat nå, men som du vet du trenger for å lykkes. Egenskaper du verdsetter hos andre i dag, og gjerne selv vil utstråle.
Hvilke ord har du da foran deg?

Her vil jeg anbefale deg å følge Eilen Klev – personlig merkevareekspert. Hun er ute med helt ny og gratis e-bok som handler om nettopp dette; hvordan kan du finne din unikhet og dermed skille deg ut. Du finner henne her.

2. Ta en grundig kikk på ordene fra begge listene. Hva slags assosiasjoner får du nå?

Jeg hadde en stund en nettside som var gul. Sitrongul var den faktisk. Det er ikke noe galt i sitrongult, som farge. Poenget mitt er at siden min var gul, fordi jeg kom til å redigere et bilde i picmonkey og så ble det kult, og gult. Jeg hadde ingen dypere tanke rundt det, overhode.
Siden var ikke så ille, med ett unntak; den viste overhode ikke hvem jeg var eller hva jeg står for. Langt mindre hva potensielle kunder faktisk kunne forvente. Faktum var at det nesten ble motsatt; siden fremsto som «enkel» og lettvekter.

Om du ser på listene på nytt; hvilke to ord fra hver av listene er viktigst for deg? Totalt fire ord som du opplever som autentiske og ekte i forhold til hvem du er og ønsker å fremstå som.
Her gjelder det å legge fra seg beskrivelser du måtte ha fra familie og venner. «å men du er jo så snill du» eller «du ofrer alt for andre», når det du egentlig ønsker er å fremstå som proff!
Så finn deg fire ord som kjennes riktige for deg, som du ønsker å ha med deg og være.

fonter farger

3. Tekster, bilder, systemer, kule quotes, design, fonter, farger som underbygger

Først nå kommer du hit, og «hit» er i realiteten minst 7 punker som burde fått hvert sitt avsnitt. Men for å unngå at denne artikkelen blir lengre en lang så nøyer jeg meg med å anbefale deg å lese denne artikkelen om farger og denne om fonter.

For det handler ikke om å kjøpe lekre bilder på Istockphoto eller bruke en lekker WordPress mal til å sette opp siden. Det handler om å finne de bildene som understreker de fire ordene du fant i pkt.2. Det handler om å ha en layout på nettsiden din som passer med det du ønsker å formidle. Å skrive en tekst som får frem dine styrker og din unikhet. Det handler om å velge fonter som passer til det den du er og vil fremstå som, og formidler.

For noen er det kanskje tydelig hva ens unikhet er, men for de aller fleste av oss er det en prosess. Og kanskje må du som meg regne med å gjøre noen bomturer i starten, som min sitrongule side.

Et tips helt på tampen for å finne ut hvordan du kan gjøre din nettside unik, last ned sjekklisten.

Om denne artikkelen var til hjelp, skriv gjerne en tommel opp i kommentarfeltet:)

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}