Du er klar! Endelig skal nettsiden din bli en realitet! Hjemmeside here we go liksom. Du har ordnet deg domene navn og er godt fornøyd. Nå skal det bli business på nett!
Hjemmeside på 1 2 3
Kanskje går du i gang å bygge siden selv HURRA! Dette fikser du!
Eller du kontakter en designer og satser på at dette skal bli en ikke altfor kostbar affære. Planen din er å ha nye side klar innen noen uker.
Det er mulig. Om du har ALT klart! Har du det?
Jeg mener ikke å lage skår i gleden og entusiasmen. Virkelig ikke. Men etter å ha jobbet med webdesign i noen år så ser jeg det er visse utfordringer som går igjen, og igjen, og igjen…
Hvor ble det av responsen?
Jeg har gått den samme veien, gjort nøyaktig de samme feilene. Nettsiden min har hatt mange former og farger. Jeg har startet i et hjørne, glad og full av iver, men ett sted på veien har jeg blitt usikker. Var dette riktig? Og så kom ikke den hærskaren av mennesker innom siden, som jeg hadde tenkt. Det ble ikke den store blesten, liksom.
Gjenkjennbart?
Hva skjedde (eller mer korrekt: hvorfor skjedde det ikke noe?)
I etterkant er det lett å se feilene; Det manglet en plan – det manglet en klar definisjon av hva denne websiden skulle presentere og utstråle – og det manglet fokus på riktige mennesker.
Min side skal utstråle…
I går fikk jeg spørsmål om jeg kunne gi tilbakemelding på en side som er under oppbygging. I mailen sto tre kjerneverdier listet. DET utgjorde den store forskjellen. De tre verdiene gjorde det tydelig HVA eieren ønsket å formidle, presentere og bli identifisert med. Med de tre verdiene var det enkelt å gi tilbakemelding og guide i en retning fordi det var klart hva hun ville med siden sin.
Hva er de 3 kjerneverdier for din hjemmeside?
Skriv det ned! De 3 verdiene som du vil at folk som kommer innom siden din skal føle og se, rent visuelt.
”Venninnen min synes at…”
Når en side er like ved å lanseres som har det skjedd at kunden kommer tilbake med følgende kommentar; ”Du jeg spurte svogeren min i går og han synes jeg burde …. Jeg tror jeg er enig med ham så vi må nesten endre på ….”
Å skulle lansere ny hjemmeside er litt skummelt. Vi har så høye forventninger. Og frykter. Tenk om den ikke er fin nok. Tenk om ingen liker den. I denne usikkeheten er det lett å høre på alle andres tilbakemelding og innspill. Men hva om du ender opp med å lytte til feil person?
Ta imot innspill men gjør det tidlig i prosessen. Å komme med store endringer uken før lansering er verken lurt for deg eller den som eventuelt designer siden din. Og vær bevisst hvem du spør om tilbakemelding og hva slags tilbakemelding du søker. For hvem er det du virkelig ønsker å treffe med siden din? Er det svogeren din? Venninna di? Eller en helt annen? Kanskje har svogeren din masse bra tanker det er verd å ta med seg, men ha din egen idealkunde hele tiden i fokus.
Hva ønsker du å formidle til hvem?
Beskriv kort hvem det er du ønsker skal finne frem til siden din. Hva er hun eller han er på søken etter som du kan gi.
Ups, livet kom visst i veien
Ja for livet kommer ”i veien”. Planleggingsdager i barnehagen som du hadde glemt. En forkjølelse som ikke vil gi seg. Foreldre som blir syke. Lite støtte for ditt prosjekt på hjemmebane som gjør det vanskelig å prioritere. Livet skjer. Hele tiden. Ta det med i planleggingen!
Ikke at du skal planlegge på å bli syk, men lag deg en realistisk tidsplan. Dersom du er alene og har anledning til å sitte så mye som kreves, dag som kveld (og natt) for å få på plass en nettside, så ja da er et par uker kanskje realistisk. Men for alle oss andre så trengs det en plan som både pusher oss, holder oss i øra, gir oss tidsfrister samtidig som datoer og oppgaver kan kombineres med det uforutsette.
Kjenner du deg igjen?
Erfaringen min er samlet i en sjekkliste. Steg for steg (1 2 3) blir du guidet gjennom hva du trenger for å komme i mål med din nettside. En nedlastbar sjekkliste som vil gi deg oversikt og fokus.
Du kan laste den ned her, helt GRATIS.