Perspektiv på kvinnelig entreprenørskap og hva som er suksess.
Over flere år har jeg jobbet tett på (i hovedsak) kvinnelige entreprenører. Ulike bransjer. Ulik bakgrunn, men allikevel veldig mye til felles. Så hva handler det egentlig om, dette med suksess og kvinnelige gründere?
Første gang publisert i 2017

Frykt og usikkerhet
Uansett hvor suksessfull du måtte vurdere andre (kvinnelige) entreprenører fra utsiden, uansett hvor mye de tjener, skaper, er synlige – frykten er den samme. Usikkerheten er den samme. Tvilen er den samme. Selvsagt ikke for de samme utfordringene men følelsen er der. Hva kan da regnes som suksess?
Vinteren 2017 satt jeg i en samtale med Jannecke Øinæs om akkurat dette tema på hennes YouTube kanal.
Klikk her for å se intervjuet.
Uskrevne regler på suksess
Spesielt om du jobber med en business helt eller delvis på nett, eller er i ferd med å etablere deg, så har du kanskje lagt merke til at det er en del uskrevne regler for hva som er suksess; hvor stor e-post liste du har. Hvor mange onlinekurs du har solgt (OM du har onlinekurs). Hvor mange kommentarer du har på bloggen din osv. Men hva om dette ikke er riktige suksesskriterier for deg?
I samtale med og i arbeidet med mange kvinnelige entreprenører så går dette ofte igjen; opplevelsen av å ikke lykkes fordi man ikke «får til» å skape en kjempe stor e-post liste (via optin ol) eller lage onlinekurs bra nok og fort nok. Fokuset blir på å lykkes i henhold til en standard, men hvem sin standard?
Jeg har vært heldig å følge kvinnelige entreprenører som virkelig lykkes! Hva er fellesnevneren? De har en drive. Det er noe som dytter de i ryggen – en opplevelse av at de bare må! Mulig de er gode på både listebygging og onlinekurs, men årsaken ligger ikke i det alene. Årsaken til suksessen ligger i at de fulgte og følger den indre drivkraften. Det er noe de virkelig vil, og de er villige til å jobbe for å nå det!
Entreprenørskap tar av
Nå skal vi «alle» starte vårt eget, og spesielt på nett. Det er jo kjempe bra! Samtidig er det, statistisk sett, en stor del som aldri vil lykkes. Ikke fordi ideen ikke var god nok eller fordi de ikke er kompetente nok, men kanskje pga noe så enkelt som at de aldri har spurt seg selv; Hvorfor?! Hvorfor vil jeg dette? Hvorfor er dette konkrete målet viktig for meg? Hvorfor er det riktig av meg å gå for dette, med alt det innebærer? Vet du ditt Hvorfor?
Tålmodighet & Rastløshet
I intervjuet nevner Jannecke, som selv er entreprenør med stor suksess på YouTube, opplevelsen av viktigheten i det å være tålmodig. Jeg deler den. For suksess skjer sjeldent over natta. Du trenger å være villig til å jobbe jevnt og trutt, men du trenger også en utålmodighet. Tålmodigheten vil hjelpe deg til å holde blikket mot målet og se verdien av de små, daglige seirene uten å miste motet. Utålmodigheten vil hjelpe deg til å være kreativ og modig i prosessen som igjen raskere vil kunne ta deg fremover.
Et tapt kvinnefellesskap?
Kvinner kan være hverandres beste støttespillere. Men som entreprenør føler du deg oftest alene. Kanskje er du den eneste av venninnene som driver din egen business, eller står i startgropen til å gjøre nettopp det. Kanskje opplever du at du stadig må forsvare dine valg ovenfor familie og venner fordi valget om å være selvstendig ikke innbærer den samme stabiliteten eller sikkerheten som om du var fast ansatt. Du er alene om å finne ut av alt. Lære deg alt. Og oppi det hele skap du takle usikkerheten, tvilen og frykten.
Du har hørt det før, og nettopp derfor er det noe i det; omgi deg med mennesker som du kan løfte og som kan løfte deg. Vi trenger ikke mange, men vi trenger alle noen. En coach eller mentor. En sparringpartner. Et felleskap av kvinnelige entreprenører.
- Og ta eierskap til det du gjør.
- Bli tydelig på ditt hvorfor – Hva du vil og hvorfor du vil akkurat dette.
- Sett egen grenser så du skaper tid og rom til å skape uten å måtte tyne deg selv til det ytterste
- Si nei til det som tar deg bort fra målet og et høylytt JA til det som, selv om det er utfordrende, tar deg nærmere.
- Finn din vei – og vær tro mot den.
Ta din plass. Og finn din egen definisjon på suksess i tråd med hva som er viktig for deg – ditt hvorfor.