Mine beste tips for å komme igang

1

Alt handler om perspektiv...

ALT er perspektiv. Det handler om at en og samme situasjon kan sees fra ulike vinklinger – perspektiv.

Mitt første tips er derfor; velg deg et perspektiv. Hva er det DIN nettside skal handle om? For den kan ikke, eller bør ikke, forsøke å dekke alt eller være for alle. Vær spesifikk. Velg deg én vinkling.

Nettsiden min inspirerer kvinner til å tørre!."
"Nettsiden min formidler kunnskap med humor til lederer som trenger motivasjon. " "Nettsiden min oppleves seriøs slik at min idealkunde føler trygghet.

3

For hvem lager du siden?

Det er så lett å drukne i detaljer om hva som skal stå om deg, hvordan du skal skrive tekster som selger osv. Du kan forenkle det hele ved hele tiden tenke på for hvem du lager siden. Hvem er kunden din. Er du frem og tilbake på detaljer, enten det er snakk om tekst, bilder, layout ol, så spør deg selv hva kunden din vil ha. Da finner du svaret.

Jo mer du spisser budskapet, jo mer konkret blir du og jo enklere blir det for potensielle kunder å forstå hvem du er og hva du leverer.

5

De viktige bildene

Bilder er viktig. De er ikke alt, men de setter stemningen.

Har du mulighet, så benytt deg av en profesjonell fotograf, men det er ikke en nødvendighet. Vel å merke om du kan skaffe deg et ”proft” resultat på egenhånd. Det krever et godt kamera og en person bak kamera som du kan slappe av med og som evner å se deg.

a. Bakgrunn:
Velg en nøytral bakgrunn på bilder av deg selv. Med det mener jeg ikke en hvit vegg men unngå støy som får oppmerksomheten i bildet. Det er du (eller produktet ditt) som skal være i fokus.

b. Antrekk:
Velg deg ut klær som representerer det du ønsker å formidle og til hvem du kommuniserer. Velg klær som gir kunden tillit til deg og som underbygger den energien du representerer.

c. Produkt/situasjonsbilder:
Det finnes masse tjenester på nett for å kjøpe flotte bilder til å illustrere produkter eller tjenester. Et eksempel er Istockphoto.

7

Juster kursen underveis

En nettside er dynamisk. Eller mer korrekt; den bør være det. Det er stor sannsynlighet for at du vil ønske å gjøre endringer på siden om ett eller to år. Så test ut ideene dine for så å juster underveis. La siden får endres og utvikles i takt meg deg og din business, men legg alikevel så mye i den første fasen at grunnarbeidet er solid.

2

Oversikten

Skaff deg en oversikt over prosessen tidlig. Det vil kunne gi deg ro og visshet om hvordan du bør prioritere tiden din. 

Oversikten bør inneholde
a. Bestille domenenavn
b. Opprette e-post tilknyttet domenenavnet
c. Installere webpakke til domenenavnet og knytte denne til www.wordpress.org eller skaff deg en dyktig webdesigner til å gjøre jobben.
d. Ha klart for deg hvem du ønsker å kommunisere med på din nettside og hva han/hun er opptatt av. Hva konkret tilbyr du som de trenger? osv.
e. Ha klart for deg hva det er du vil tilby av produkt eller tjeneste. Om du er coach – hva slags coaching. Om du jobber med kosthold – hva slags kosthold og fokus. Om du jobber med regnskap – for hvem.
f. Ha en plan for når du skal ha ferdig tekster og eventuelle bilder, og begynn å skrive! OBS!OBS! OBS! Sett av god tid til dette. Om du er usikker på det å skrive tekster, sørg for at noen kan renskrive for deg og gi deg innspill underveis.
f. Skaffe deg gode bilder – gjør avtale med fotograf dersom det er aktuelt. Ha en tanke om hva slags bilder du ser for deg. Og bildene skal formidle
din unikhet.

Du kan laste ned en oversikt - en komplett sjekkliste fra WPSkolen - her.

4

Ærlighet rundt tid

Hvor mye tid har du til å jobbe med nettsiden og hvor mye tid har du lyst til å bruke på nettsiden?

Tid er penger så blir klar på om du skal designe siden selv eller om det er smartere å sette bort jobben.

a. Gjøre det selv.
Det finnes masse gratis opplæring via tekst og video på nett. Et eksempel på
wordpress kurs finner du her. Alt er mulig å lære. Her handler det kun om du har tid til å lære deg og lyst til å lære det. Hva ja til begge deler; Kjør på! Lite er så tilfredsstillende som å få til noe du trodde nesten var umulig;)

b. Sett bort jobben.
Vær tydelig fra start på hva du ønsker deg og hva du forventer. Din nettside er for viktig til å sette den bort til første og beste designer, bare fordi vedkommende er billig! All min erfaring tilsier at kjemien mellom deg og designeren er vesentlig for et godt resultat. Så isteden for å fokusere på pris, fokuser på om vedkommende er en du ønsker å samarbeide med. Et tips her er å se på referansene, både det som skrives og designet som er utført. Liker du det du ser og leser, kan det være vedkommende er rett person også for deg.

Ta en titt på filmen under for noen perspektiv på det med tid...og fokus.

Dagsplanleggeren jeg nevner i videoen finner du her.

6

Sett deg mål!

Av en eller annen grunn er det mange av oss som ikke gir dette punktet prioritet i starten. Eller vi setter oss mål, for så å glemme de...

Uten mål kan vi heller ikke navigere.

Bestem deg for hvor du vil være i prosessen om 2 uker, om 1 mnd, om 4 mnd, om 1 år! Målene vil gi deg fokus. Hva vil du med siden din? Hvordan ønsker du å promotere siden din? Er det viktig å bygge liste (navn og e-post), og hvis ja, hvor mange etter hvor lang tid? Hva skal du lære deg selv av ulike systemer?

Hvor står du akkurat nå?

Last ned sjekklisten fra WPSkolen før du går. Den sier deg steg for steg hvordan du skal gå frem.

last ned

Lykke til med din unike nettside. 

PS: Sjekk ut hvordan du helt (!) selv kan sette opp en ny webside.

[ssba_hide]