oktober 8, 2017

Du anser deg nok ikke som en del av saueflokken. Og langt mindre vil du være en del av den.

Det er unikhet det skal handle om. Så hvorfor antyder jeg da, nesten litt freidig, at du muligens ER en del av saueflokken?

Som en «typisk» bloggtittel  så er denne ment å skape oppmerksomhet, så om jeg har fått deg til å lese hit så er iallfall den hensikten oppnådd;) men budskapet går dypere enn det. Det handler om forvirring, frustrasjon og mye unødig stress.

Jeg opplever det nesten daglig i samtaler med entreprenører som driver eget selskap. Kanskje kjenner du deg igjen i følgende; Du følger alle de «riktige» folka på sosiale medier. Du har tatt alle kurs og webinarer du føler du jo bare MÅ ta for å henge med. Du synes selv du har et bra produkt eller en tjeneste. Dette er jo noe du virkelig VIL! Og du er sikker på at det er mange der ute som trenger nettopp det du kan tilby. For din historie er unik. Du har startet opp din virksomhet basert på egen kunnskap, erfaring og et brennende ønske om å skape en bedrift du kan leve av.

 

[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=6OoEgXOBkNo[/embedyt]

 

Alt er tilgjengelig!

Alle tekniske løsninger, alle systemer og sosiale medier ligger der, klart til å brukes. Isteden utvikles et stress. En uro og frustrasjon. Fokuset skiftes gradvis fra den egentlige drivkraften over på hva som er siste nytt innen markedsføring og som du bare MÅ henge deg på for ikke å falle av lasset.

Ta video og ikke minst LIVE sendinger på Facebook som eksempel. Det er INN. Og det funker. Video gir bedre resultater enn et bilde med noe tekst om du ønsker å få oppmerksomheten. Og det gir jo en kjempe-mulighet! Så hvorfor ikke bare hive oss på alle som en?

Når vi alle bare gjør det samme…

Når du mister ditt HVORFOR så mister du gløden og hele motivasjonen for det du holder på med. I det du er mer opptatt av å bare gjøre det som er «riktig» så forsvinner fokus bort fra den eller de du egentlig ønsker å hjelpe. Plutselig er det viktigere å kunne klappe deg selv på skulderen for å endelig (!) ha lagt ut en video, kanskje til og med en LIVE-sending, enn å ha fokus på budskapet. Og det er her saueflokken kommer inn.

Den enkelte sau i en saueflokk dilter etter. Uten egentlig å tenke særlig over i hvilken retning flokken beveger seg eller om det er den smarteste veien å gå. Og den er lettskremt. Best å holde seg til flokken, sånn i tilfelle.
Men du er IKKE en sau!

Video og LIVE er GENIALT! Dersom du ser at dette er et verktøy som gjør det enklere for deg å komme ut med ditt budskap, dersom dine følgere og potensielle kunder mer enn gjerne ser deg på Facebook, dersom du selv kjenner du liker å kommunisere via video, dersom du selv gjerne klikker på videoer og følger LIVE-sendinger, dersom du fortsatt har idealkunden din og din visjon i fokus. Da er det supert. Kjør på. Ikke bry deg om du ikke får masse likes og kommentarer ved første eller tredje forsøk. Bare øv og fortsett:)

Men dersom du kun kjenner stress, overhode ikke har noe forhold til å klikke videoer og LIVE selv, vet (!) at dine følgere overhode heller ikke gjør det og kanskje ikke er spesielt aktive på sosiale medier en gang, du blir mer fokusert på å fortelle om deg selv og bare det å legge ut en video mens ditt egentlige budskap for lengst er pulverisert selv etter den 10’ende videoen du legger ut; da er det kanskje lurt å spørre deg selv – gjør jeg dette bare for å henge med? I frykt for å gå glipp av noe og falle utenfor?

En viktig påminnelse

  • Minn deg selv på hvorfor du gjør det du gjør.
  • minn deg selv på hva som er drivkraften din.
  • Minn deg selv på hva du ønsker å oppnå.
  • Minn deg selv på hvem du ønsker å nå.
  • Minn deg selv på hva som egentlig er budskapet ditt.
  • Minn deg selv på hvem du er!

 

Du er ikke en sau! Velg verktøy som tar deg til målet, som er større enn deg selv. Click To Tweet

Jeg håper dette var av verdi, spesielt om du har kjent på det stresset og den usikkerheten rundt alt man «må» eller «ikke må» for å henge med som jeg opplever veldig mange kjenner på. Del gjerne med meg i kommentarfeltet under eller med ditt nettverk.

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}